vrijdag 6 maart 2009

binnen de lijntjes...gekleurd

crypte van het godshuis in Sint-Laureins

Het thema voor de Open Monumentendag anno 2009 is “zorg”; zorg voor de mens, voor het lichaam, de ziel, de opvoeding, maar ook zorg voor de bestaande monumenten.

Na anderhalf uur treinen tot Eeklo en duizend seconden bussen, komen we aan in Sint-Laureins. Een dorpje van amper zoveel inwoners grenzend aan het Hollandse zusterland. En te midden de rustige dorpskern rijst voor ons op, het majestueuze godshuis dat verloren gelopen lijkt. Alsof het afgebroken werd in Antwerpen of Amsterdam en hier steen per steen terug werd opgebouwd.

Afgebroken werd het echter enkel door de tijd en de verwaarlozing; heropgebouwd door enkelingen, zakenlui weliswaar, maar met zin en smaak voor geschiedenis en patrimonium. Het is hier, in dat godshuis van Sint-Laureins, dat de Oost-Vlaamse themadag rond OMD 2009 doorgaat.

Ondergedompeld in een bad aan informatie over de verschillende deelthema’s die kunnen aangesneden worden, laat ik me volledig door het gebouw opslorpen. Een wauw doordringt mijn ziel; wat konden kleine mensen toch grootse dingen voortbrengen! Stilte is mijn gezel en in mijn hart klinkt een lied…ik ben thuis…alweer.

gasthuis: ontstaan in de 12e eeuw om vermoeide reizigers op te vangen; later worden er zieken en ouderen verzorgd; de term verwijst naar de functie waarvoor het werd opgericht, namelijk het bieden van kost en inwoning aan reizigers, armen en ouderen

godshuis: staat synoniem met gasthuis, maar de term verwijst eerder naar de intentie waarmee de stichter het gasthuis heeft opgericht, namelijk het eren van god, oftewel een mooie manier om zijn plaatsje in het paradijs te kopen (in het Frans: Maison de Dieu, Hôtel de Dieu)

1 opmerking: